יום ראשון, 29 בנובמבר 2009

אריאל שנבל על דתיים והאח והגדול. וגם, דתילי מציבים לדוס ווטש אולטימטום


טוב, אז הנה הטור של אריאל שנבל "אז למה אין דתיים באח הגדול" שהתפרסם השבת במקור ראשון.( אגב, לשנבל יש גם בלוג אז לכל מי ששלח מיילים וכו' להעלות לסרוק וכו' אפשר פשוט לקפוץ לבלוג שלו "במילים אחרות", כאן.)


אריאל שנבל / אז למה אין דתיים באח בגדול?
דוגמן-חירש? יש. ערבייה? ברור. הומו? נו, באמת // רק מגזר אחד יכול להרגיש בלתי מיוצג בעונה הנוכחית של האח הגדול - הדתי-לאומי // מי אשם במחדל? רמז: לא ההפקה
אל תגידו לי, אני יודע לבד. אתם לא רואים 'האח הגדול'. צודקים. מה לכם ולתרבות הטראש הנמוכה הזו. הרי כולנו יודעים שהסיבה היחידה שיש לכם טלוויזיה בבית היא ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק ומדי פעם ערוץ 8, וגם זה רק כשיש שם משהו באמת איכותי.
ובכל זאת, יש לי תחושה קלילה שאת צירוף המילים 'דוגמן-חירש' אתם לא שומעים או קוראים כאן לראשונה. ואיכשהו נדמה לי שמתישהו בשבועיים האחרונים, בין דפדוף ב'לוויתן' של הובס להרהור על ביקורת התבונה הטהורה של קאנט, יצא לכם להתוודע בלי משים לזמר ששמו תמיר גל.
אז אחרי שסגרנו את הפינה הזו, בואו נדבר על שאלת השאלות שעולה מהעונה הנוכחית של 'האח הגדול'. ידוע שכל מגזר במדינה מיוצג בווילה. יש ערס ויש פרחה, יש גרוזינית ויש עורך דין, יש אחד עם תסמונת טורט ואחרים שסתם נכים רגשית, יש ערבייה ויש מחבק עצים. רק דבר אחד אין בעונה הנוכחית של 'האח הגדול' - דתיים. לכאורה, נתון מוזר. יש לא מעט דתיים במדינה ורבים מהם צופים בטלוויזיה - אז כיצד נפקד זה מקומנו בתוכנית הכי נצפית ומדוברת בישראל? ובכן, ההפקה ניסתה, באמת שניסתה להשחיל דתי או דתייה לווילה. לא הלך. הנה, בחשיפה ראשונה, שני אודישנים כושלים לאח הגדול.
*
שלום יוני, אנחנו מבינים שאתה בן 26, מפתח-תקווה, ודתי.
דתי, אבל דתי סבבה.
מה הכוונה סבבה?
שאני לא בקטע של לכפות על אחרים דברים כמו שמירת שבת או קידוש. מאוד חשוב לי לא להיות דתי מציק כזה.
בטח תשמח לשמוע שיהיו בווילה שני כיורים, להפרדה בין בשרי ולחלבי.
דוגרי, זה ממש לא דחוף לי. אני אסתדר גם עם כיור אחד, אפילו מעדיף כיור אחד, אל תשנו בשבילי כלום. אל תשכחו, אני דתי סבבה. כל החברים שלי חילונים, אני עושה בדיוק מה שחילונים עושים, שמח להיות בחברה חילונית, וממש לא רוצה שיעשו בשבילי מאמץ מיוחד.
טוב, או-קיי. אתה יודע שכל אחד מהמתמודדים רשאי להביא איתו מהבית פריט אחד נוסף, מלבד בגדים. אנחנו מניחים שזה יהיה תפילין.
לא, ממש לא. כמו שאמרתי, אני דתי סבבה. לא רוצה למשוך תשומת לב ולהיות שונה. הנחת תפילין כל בוקר יכולה להראות כהתבדלות מהשאר, וזה לא מתאים לי. אם מישהו אחר יביא תפילין, אולי מישהו מסורתי, אז אולי אשתמש בשלו, אבל זה לא בוער לי.
אז מה תרצה להביא?
את הספר החדש של מאיר שלו. שלא יחשבו שבגלל שיש לי כיפה על הראש אני איזה בור שלא מחובר לתרבות הישראלית. חוץ מזה, זה יפתח לי נושא לשיחה וככה כל הקהל בבית ידע שלדתיים סבבה יש את כל הספרים של מאיר שלו בבית, כי דתיים סבבה הם לא ימנים פנאטיים שלא מסוגלים לעשות אבחנה בין הדעות הפוליטיות של אדם לכישרונו הספרותי.
יפריע לך שיש טרנסג'נדרית בווילה?
להפך. אני שמח שיש, חבל שאין עוד. אני יודע למה אתם רומזים, שאני דתי אז יש לי בעיה עם טרנסג'נדרים או הומואים, וזה ממש חבל לי. אנחנו, הדתיים סבבה, מקבלים כל אדם כמות שהוא.
האמת שלא התכוונו לרמוז כלום, אלא רק לספר לך על המשתתפים האחרים, שיהיה לך מושג כללי. תהיה גם ערבייה שמכינה חומוס.
מעולה. בטוח יהיה טעים.
לא תהיה לך בעיה עם הכשרות?
ממש לא. מה יכול להיות לא כשר בחומוס?
והנה בשורה שבטוח תשמח אותך: כנראה שלא תהיה הדתי היחיד. יש מצב שאנחנו סוגרים גם עם מישהו שגר במאחז בשומרון.
תגידו, השתגעתם? להראות לכל עם ישראל את המשוגעים האלה? הרי אלה עושים את הנזק הכי גדול לנו, הדתיים סבבה. הוא יבוא ויתחיל לסחוב אנשים למניינים, לברך ברכת המזון - גם בשפת הסימנים כדי להציק לכולם כולל הדוגמן-חירש. הוא יריב עם הערבייה ויאמר שלדתי אמיתי אסור לאכול מהחומוס שהיא מכינה רק בגלל שאין לה תעודת כשרות. לא, מצטער, עם אדם כזה אני לא מוכן להיות בחדר אחד אפילו יום. שלום ולא להתראות.
*
שלום שלומית כהן. את רווקה בת 36, דתייה וגרה בירושלים.
הכול נכון, רק ששמי הוא שלומית כהן-כהן. אני שומרת גם את שם הנעורים של אמי, שגם היה כהן.
את מגדירה את עצמך כפמיניסטית דתייה. מה זה אומר?
קודם כל זה אומר שחבל מאוד שדווקא גבר מההפקה מראיין אותי, ושאין כאן אף אישה.
את צודקת, סליחה. באמת לא חשבנו על העניין שאסור לאישה מבחינה הלכתית לשבת עם גבר בחדר סגור.
לא. דווקא עם זה אין לי בעיה. הבעיה שלי היא שמי שמראיין אותי הוא גבר ולא אישה. מה, לא הצלחתם למצוא אישה מספיק אינטליגנטית שתוכל לשאול את השאלות האלה? מה, רק לגברים מותר לעבוד בטלוויזיה?
לא, יש גם נשים. למעשה, רוב ההפקה של התוכנית מורכבת מנשים.
כן? אז למה שני המנחים גברים?
את יכולה לחזור שוב על השאלה?
צודק, אחד מהם הוא אסי עזר, דוגמה לא טובה. אבל למה תמיד מי שזוכה בתוכניות האלה הם תמיד גברים?
סליחה, אבל בעונה הקודמת זכתה שפרה.
בטח, כי ריחמתם עליה. זה הכי גרוע. לקחת אישה ולהשפיל אותה, ואז לתת לה כסף כדי לסתום לה את הפה.
כתוב כאן שחשוב לך שתהיה עזרת נשים שוויונית בבית הכנסת. מצטערים, אבל אין העונה בית כנסת בווילה.
מי צריך בית כנסת? נראה לך שאני הולכת להתפלל בבית כנסת? נשים פטורות מתפילה. אני רק רוצה שתצהירו שאם היה בית כנסת, העזרת הנשים בו הייתה שוויונית.
סליחה על השאלה, אבל למה כל כך חשוב לך שעזרת הנשים תהיה שוויונית אם יש ממילא ברוב התפילות בבית כנסת רק גברים?
כי זה עניין עקרוני. משפיל אותי לחשוב שאילו הגעתי לבית הכנסת הייתי צריכה לשבת מעל עזרת הגברים.
מעל דווקא נשמע לי לא משפיל בכלל.
זה רק נראה ככה. שמים אותנו למעלה רק כדי שנשמש כרוגטקות אנושיות של סוכריות בבר-מצווה. ואז, כשאנחנו לא מצליחות לפגוע והסוכריות הורגות ציפורים שהסתובבו לתומן מחוץ לבית הכנסת, כל הגברים מסתכלים צוחקים עלינו ואומרים "אח, נשים. מזל שהן לא יורות במלחמות אחרת כולנו היינו מתים מזמן". זה מאוד משפיל להיות למעלה.
יהיה העונה דוגמן-חירש.
ודוגמנית-חירשת?
לא מצאנו.
לא חיפשתם. חבורת שוביניסטים. יאללה פתח לי את הדלת כמו ג'נטלמן כדי שאוכל לעוף מפה.
פורסם לראשונה במקור-ראשון, 27.11.09

-תגובת אתר דתילי על הפוסט הקודם:


באחד הפוסטים הקודמים שאלנו מדוע אתר דתילי בחר לפרסם את הכתבה המבקרת את "פורום החינוך הציוני דתי" בעילום שם. היום עורך האתר, עמיעד טאוב, הגיב במייל והציע הצעה מעניינת....:

''ממש כמו בבלוג של דוס ווטש גם בדתילי יש כתבים שמעדיפים לא לפרסם את שמם משיקולים מערכתיים ואחרים. עם זאת ערכנו ישיבה מיוחדת בעקבות פנייתך והחלטנו לפרסם את שם הכתב במקביל לחשיפת שמו של דוס ווטש''.

וזו מסוג ההצעות שמותר לסרב להן



5 תגובות:

  1. מי שהתור עושה לו משהו מוזמן לפנות אליי-אנחנו עדיין מחפשים!
    moriyas0@walla.co.il 0524471636

    השבמחק
  2. עמיעד נו באמת
    זו לא התנהגות נורמטיבית

    אתה מתנהג כמו ילד קטן
    ולא כמו אדם רציני שרוצה אי פעם לרוץ לכנסת ישראל במסגרת המפדל או הבית הלאומי

    נו באמת

    השבמחק
  3. מוריה, אני משער שהתכוונת לטור ולא תור. ובכן, הטור מצוין אבל לא, זה ממש ל עושה לנו חשק להיכנס לביצת הגועל הזאת

    השבמחק
  4. טוב מאוד שדתיים לא באים לאח הגדול.
    נכון שזו חשיפה, וזה נראה נורא כיף, אבל יש הבדל
    גדול בין תכנית כמו 'כוכב נולד' לבין תכנית כזאת,
    שכל מטרתה הוא חשיפה מוחלטת, יצירת מתחים מלאכותיים
    ועשיית כסף על חשבון היצרים הנמוכים ביותר של אנשים-
    הן אלה שבפנים והן אלה שצופים בהם.

    השבמחק