יום שלישי, 17 בנובמבר 2009

איך הוא מעז? למען השם

הוא רק בן 15 וכבר כותב מדי שבוע מאמרים ב-NRG יהדות. הוא יותר ג'ינג'י מאליעד שרגא ובעבר הלא רחוק הוא היה פרשן לענייני חגים ב"חדר של חני". הוא גם צד"רניק (ציונות דתית ריאלית) גאה ויש לו הרבה מה לומר לציבור הדתי לאומי. אפשר להסכים איתו, אפשר לחלוק עליו - אבל חייבים להודות לנדב הלפרין יש ים של כישרון. דוס ווטש פנה לפובלציסט הצעיר לראיון היכרות וחזר נפעם.

"אם אני מכונת רייטינג אני יכול להיות מרוצה"

1. האם תוכל לספר לנו קצת על עצמך, מאיפה אתה מגיע? איפה אתה לומד?
- ג'ינג'י בן 15, נולדתי בראש העין ובה אני מתגורר. לומד בתיכון התורני - אמי"ת בר אילן שברמת גן.
נושא על גבי אלפיים שנות... נצר למשפחת רבנים שורשית, נין לגרא"ח נאה (שכתב את חיבורו הראשון בהיותו בן שמונה עשרה בלבד).
משתתף בסדנת שירה ופרוזה בהנחיית המשורר רוני סומק, במרכז התרבות בית אריאלה.
כתיבה על כל גווניה השונים היא אהבתי הגדולה, מכור למילים מאז שאני זוכר את עצמי, סוג של גרפומן.
למען הפיקנטריה, אספר פרט משעשע ומביך, בגיל 10 שימשתי "פרשן לענייני חגים" ב-"חדר של חני",שזה בערך כמו להיות אהוד יערי, רק של זאטוטים חובשי כיפה.

2. אתה בן 15 וכותב מאמרים ב-NRG למה? מדוע חשוב לך להגיד משהו?
- אשיב בשאלה: מדוע אתם בדוס-ווטש הכנסתם את עצמכם לבלוגוספירה הישראלית?
מובן, שיש לכם בכך מטרות ברורות, ברצונכם לעמוד על המשמר ולבקר את התקשורת הדתית לאומית וכו...
אך ישנה תשובה נוספת: אני מניח שלכל כותב באשר הוא, ישנו רצון עז לתרגם את זרם תודעתו למילים. על אף העובדה שאני רק בן 15, קיים אצלי הרצון הזה ולעיתים הוא בלתי מוסבר.
מעבר לזה, חשוב לדעתי שישמע קול צעיר, יש שיאמרו תמים, בתקשורת הישראלית בכלל והדתית בפרט.
רבים טוענים למולי, שלנער אין מספיק ניסיון חיים כדי להגיע לתובנות משמעותיות. אני גורס שדווקא תובנות "ילדותיות" שנעלמות כשהצעיר הופך למבוגר מפוכח, הן פעמים רבות צודקות, מציאותיות ומוסריות יותר.

3. איך אתה מגיב לטוקבקים (רבים מהם מפרגנים אך כמו תמיד יש גם אחרים..) מתלהמים?
- הטוקבקים, מטבעם, מכילים מוטיבים של משתנה ציבורית וירטואלית, כל דיכפין ייתי ויצווח. מאידך, יש בהם כדי לשמש מראה המשקפת את דעת הקהל. אני משתדל להתייחס בכובד ראש לתגובות הרציניות והמנומקות (לא משנה מה העמדה שמבוטאת בהן), הטוקבקים המחמיאים גורמים לי לחייך. מהסוג השלישי והנמוך של הטוקבקים אני מעדיף להתעלם, כמו במציאות, כך גם כאן.

4. מה אתה אומר לאלו שאומרים: "סליחה, ידידי הצעיר קודם סיים בגרויות ואחרי זה תאמר את מה שיש לך לומר..."
- זוהי שיטה מעניינת להתחמקות מהתמודדות עם הבעיות שאני מעלה בטורים שלי, לאנשים הללו יש לי רק דבר אחד לומר:
אולי סיימתם בגרויות וקיבלתם לבגרותכם אישור ממשרד החינוך, אולם, אתם עדיין אינכם בוגרים.

5. אתה חבר בציונות דתית ריאלית. מדוע? האם תוכל לספר איך התעצבה השקפתך הפוליטית..?
- השקפתי הפוליטית נמצאת בתהליך עיצוב מתמיד. כמו כל צעיר ישראלי, אני מושפע מחוויות הקיום שכפויות עלי בארץ הזו, כמו גם מהלימוד והחקירה הפרטיים שאני מקיים. קל לחלק אנשים בצורה שרירותית לשמאל וימין ע"פ אמירה מסוימת, אלא שמדובר בגישה פשטנית שחוטאת לאמת. השמאל והימין - שתיהן מערכות ערכים גדולות ומפוארות. במישור הערכי - וכאן אני טוען משהו שנוגד את הגישה המקובלת, קל לי יותר להתחבר למערכת הערכים ה-"שמאלנית" של הומניזם, ליברליזם וסוציאליזם, דווקא משום שאני נער דתי. הערכים שמייצג הימין יש בהם סכנה גדולה של אלילות, התמכרות לאדמה וללאום. במישור המעשי, אני משתדל ללקט לעצמי את מה שצודק ונכון בעיניי משני צידי המתרס. יש הבדל גדול בין הצד המעשי לצד התאורטי, משום שחשיבה מעשית היא חשיבה קןנקרטית - לכן, לא כל שמאלני יסתכל על ההתנתקות כמהלך צודק ולהפך.
ציונות דתית ריאלית, תנועה שבאופן מסוים יוצרת שילוב בין תורתו של הרב קוק לתורתו של ישעיהו ליבוביץ', מהווה כוח מאזן לתנועות קיצוניות וקנאיות בציבורינו ועל כן אני חבר בה. העובדה הזאת לא אומרת שאני מסכים עם כל מאמר שמזדהה עם התנועה, או עם כל סעיף במצעה.
כמאמר המערכון המפורסם של מונטי פייטון: כולכם אינדיבידואלים, אני לא.

6. אתה מרבה לבקר את ציבור הדתי לאומי. איך מקבלים את הביקורת שלך חבריך בבית הספר, בשכונה, בקהילה..?
-אני מקבל תגובות שונות ולעיתים גם משונות. מחברי בבית הספר זכיתי בתחילה לממטרים של גידופים משום שאני "יפה נפש". עם הזמן למדו להבין אותי, וכיום דעתי נשמעת וחשובה, ואני שמח שיש לי אפשרות להשפיע לטובה.
בשכונה ובקהילה המצומצמת אני זוכה לפירגון רב ועידוד, גם אם לא בכל פעם הגיגיי מקובלים, דבר שרק מדרבן אותי להמשיך בדרכי. יצא לי גם להיתקל בביקורות קיצוניות יותר, היו אנשים שהתריעו שאשלח לגיהנום. לא ידעתי אם לבכות, אז צחקתי.

7. מה אתה אומר על הטענה שאתה בעצם גימיק של NRG יהדות: בחור/נער ממש צעיר, עם דעות שמאלניות, יעצבן את הימניים והדתיים שיטקבקו את עצמם לדעת... ויהיה הרבה רעש...
- לי באופן אישי, לא מפריע להיות חשוב כגימיק כל עוד טוריי מתפרסמים ודעתי מושמעת. אני מאמין שבסופו של דבר דבריי מחלחלים גם אל נפשם של אלה המסתכלים עליי בתור גימיק. ברור שכל כלי תקשורת מחפש רייטינג, אם אני מכונת רייטינג, אני יכול להיות מרוצה. אם לא, זה לא מפריע לי.
מעולם לא כתבתי בשביל הרעש והצילצולים, אין בי פחד מאוונגרדיות, אמשיך לכתוב ללא לאות.

8. איפה נראה אותך בעתיד: תקשורת? פוליטיקה?
-תקשורת ופוליטיקה באות בחבילה אחת, התקשורת פוליטית, הפוליטיקה תקשורתית. בכל אופן, אני נחוש ולהוט להשתלב בעיתונות הישראלית ולתפוס לעצמי מקום של ממש, או לפחות מקום טוב באמצע.
ככלות הכל, אני בן 15 ועתידי לפני. כפי שכבר ציינתי, העיתונות והכתיבה בכללה, הן אהבותי הגדולות, אבל בכל זאת, אין לדעת אם אכנס לפוליטיקה מתישהו, שהרי בשנים האחרונות, כל עיתונאי שני הופך לחבר כנסת אפרפר.


10 תגובות:

  1. הבחור מוכשר על זה אין ויכוח אבל הוא יהיר מדי.. טוב יעשה אם יכניס קצת ענווה למאמריו הציניים כלפי הציונות הדתית

    השבמחק
  2. גם תמונה בפוקוס לא תזיק....הבעיה שלי היא לא עם הדעות, או הדעתנות, או הגיל - היא עם המשלב הגבוה מדי של הכתיבה. אני לא מאמין שמישהו באמת חושב במילים האלה, ואם כן - אז זו חשיבה בוסרית.

    השבמחק
  3. "נצר למשפחת רבנים שורשית, נין לגרא"ח נאה"
    אני לא בטוח שר' חיים נאה היה גאה בנין הזה כמו שהנין הזה גאה בו-לתשומת לב הנין
    האם ציונות דתית ריאלית היא הדרך של רבי חיים נאה?

    השבמחק
  4. אני חושב שהתגובות כאן עד כה היו קצת.. איך נאמר, לא יכולות לפרגן.. הילד יודע לכתוב טוב מה לעשות ונראה שלא כולם מסוגלים להתמודד עם העובדה שהילד מבקר את הציונות הדתית.. כי הרי אסור לבקר אותה בטח אם אתה ילדון בן 15

    השבמחק
  5. לא קשור. הבעיה היא היוהרה, לא עצם הבעת הדעה.

    השבמחק
  6. " ונראה שלא כולם מסוגלים להתמודד עם העובדה שהילד מבקר את הציונות הדתית.. " כך כתב אנונימי -אתה בעצמך מדגיש את זה שהוא עדיין ילד לכן איך אתה מצפה שנתייחס אליו ברצינות-העיקר הוא המעשה ולא הדיבור(או אצלו זה הכתיבה) יש לו עוד הרבה לגדול ולתרום מלבד לכתוב ביקורות שהוא עוד לא עשה כלום מבחייו מלבד ללמוד לקטר
    אנו מאחלים לו כי יצליח בחייו ולעתיד לבוא יהיה וימשיך את מורשת משפחתו הרב חיים נאה בכבוד רב

    השבמחק
  7. שימו לב איך כולם קופצים כאשר מישהו מעיז לבקר את הציונות הדתית.. הלפרין אל תפחד.. המשך כך

    השבמחק
  8. הלפרין הפסק לכתוב תגובות בשביל עצמך

    השבמחק
  9. יהירות,שחצנות.
    כתיבת טור בשפה גבוהה שזה כבר מגעיל כמה שזה מתנשא.

    די,דבר בגובה העיניים.
    יש לך משהו להגיד?
    דבר.
    אל תתפלסף.

    השבמחק
  10. אני נהנית ומתמוגגת וכמו שכבר כתבו המראינים נפעמת בכל פעם שאני קוראת את מאמרך זה פשוט נפלא שיש ילד בגילך שמאמריו מהוים עבורי אתגר ואף פעם לא משאירים אותי אדישה אין ספק אתה סוחף במיוחד שמחתי לקרא את המשפט השקפתי הפוליטית נמצאת בתהליך עיצוב מתמיד אז יש לי תקוה שתעבור לצד שלי ובמאמרים הבאים אמצא את דעותי הפןליטיןת מובעות בדרך שרק אתהעםם כח המילים שלך מסוגל להביע עלה והצלח ותמשיך לכתוב ללא לאות

    השבמחק