יום ראשון, 20 בדצמבר 2009

סופ"ש עצבני: על אורי משגב, אילנה דיין, הרב מלמד, יפעת ארליך ומק'ריקלין נושכים את גדעון לוי והמרצה ממכללת ספיר שלא אוהב מתנחלים

1. אורי משגב מידיעות אחרונות כתב על המאבק של רבנים מתונים ותלמידי ישיבות הסדר בזרם שמוביל הרב אליעזר מלמד. הפתיח הבטיח ש"רבנים מרכזיים" קמים נגד הרב מלמד ומצהירים שהם "לא מוכנים יותר לשתוק!". אז קראתי ומהר מאוד הבנתי שאין בשר בכתבה לא דובים ולא יער. כאילו כמה פעמים צריך לומר שהרב יואל בן נון לא ממש נחשב מהרבנים המרכזיים בציונות הדתית. כבודו במקומו מונח, אני אישית אוהב לשמוע אותו מאוד, אבל הרב בן נון לא מייצג באמת. כלי תקשורת, חילונים בעיקר, אוהבים לנפנף ברב בן נון מדי שנה בשנה בזמנים מסוימים מאוד, אנחנו כבר מזמן הפסקנו להתרגש.

ולצטט רבנים בעילום שם לא ממש נחשב אמירה משמעותית. גם לא פרופ' ידידיה שטרן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה המנוהל על ידי חברו הטוב של אהוד אולמרט - פרופ' כרמון. בקיצור הרבה כותרות בלי יותר מדי תוכן.

ועוד משהו, משגב לא יכול היה לעצור את עצמו מלהזכיר שיגאל עמיר למד בישיבת הסדר (כרם ביבנה), ככה באיזו הערת אגב. כי ככה זה אצל אורי משגב הכול מגיע בסופו של דבר למסקנה הבלתי נמנעת שהאינדיאנים עם הכיפות הסרוגות רוצחים לנו את המדינה.

Just when I thought I was out... they pull me back in

2. חנוך דאום נרגע קצת. יש הבדל ניכר בין הטור מאמצע השבוע על הרב מלמד לטור בשבת. מעניין מה גרם לשינוי.

3. חגי סגל נגד ציפי חוטובלי. החכי"ת הנמרצת מעוניינת להריץ חוק שיאסור על חיילים להשתתף בפינויים של אזרחים. סגל שואל למאי נפקא מינה מה לי חייל בגולני ומה לי שוטר ממג"ב.

4. "כולנו הרב מלמד" מכריז טור קצר בשבועון עולם קטן במדור "רשות הדיבור". הטור נחתם בעילום שם מה שמעורר את השאלה אם כולנו הרב מלמד למה להסתתר?

5. אחרי הרב מלמד ברצוני להמשיך את הקו של שר הביטחון אהוד ברק ולמצוא עוד ועוד אנשים שחושבים בצורה שונה ולמעוך אותם. מרצה לאיור וקומיקס ממכללת ספיר בשם אמיתי סנדי מקפיד לקרוא למתנחלים "מתנחבלים". רבנים מההתנחלויות הם "כוהני דת שמטיפים לרצח תינוקות" ועוד קובע המרצה משדרות בלהט כי "אסור שיכהנו שופטים חובשי כיפה בבית המשפט העליון מחשש להפיכה דתית ועוד כהנה וכהנה פנינים וצימוקים בסגנון הזה. אז קדימה ברק סגור את מכללת ספיר לאלתר!

דין אחד למכללת ספיר וישיבת הר ברכה?

6. הנה זה מתחיל. השופט סולברג יצא נגד אילנה דיין (טעות חייו!) והמכבש מתחיל. יהודה נוריאל בידיעות אחרונות: השופט סולברג רוצה "לסתום לכל התקשורת את הפה פעם אחת ולתמיד". חנוך מרמרי טוען שסולברג פוגע פגיעה קשה בעבודה העיתונאית התחקירית ומועדד בכך את הפניית הכוחות והמאמצים לתוכניות זיבליות (זה אני אומר) כמו האח הגדול והעו"ד אלדד יניב ביציאה הבאה "לא פלא שמתנחלים מגינים על סולברג" (ומה הפלא שיניב מגן על דיין) בקיצור החברים של אילנה כועסים מאוד על סולברג. קצת מוזר, כי אני הייתי מצפה שהם יתייצבו לטובת הקורבן - החייל הדרוזי שנאבק נגד הממסד החזק כיאה לקבוצות ליברליות ודמוקרטיות באמת. אבל במדינתנו הקטנה החבר'ה האלה הם רק החברים של אילנה. דרור אידר במקור ראשון היטיב להסביר את הבעיה. לדעת אידר יש פה נציגת שבט מיוחס שניסתה לאנוס נציג משבט קטן ושולי - סרן ר' הדרוזי ונציג שלישי משבט קטן וטורדני שהגיע לעמדת כוח יצא להגנתו של הקורבן בפרשה. אל תדאגו, מישהו כבר ידאג להקפיא את הפסיקה של סולברג.

"אל תתעסקי איתי, אישה!" (צילום אורי פורת)

7. בתוך ים ההתלהמות אפשר גם לקרוא את כתבתו של רועי שרון על מקורות היניקה של הרב אליעזר מלמד. היה מעניין.

8. שיא הצחוק. מי הגאון שתקע את שמעון ריקלין (מק'ריקלין) ליד גדעון לוי בתוכנית מועצת החכמים. ריקלין התפרע וגדעון התחרפן "מתנחל ממכמש לא יגיד לי על מה לענות" "אתה עושה לי רעש באוזן" ומק'ריקלין המתנחל האירי משגע לו ת'שכל (וגם לדן מרגלית שהפציר בו שישתוק מדי פעם). לראות ולצחוק. הפעם בחרו עורכי התוכנית לשים גם את יפעת ארליך וגם את מק'ריקלין ביחד. אין ספק שמשהו השתנה שם מבחינת האיזון. סוף סוף אפשר היה לשמוע את יפעת ארליך (וכדאי היה לשמוע) אומרת כמה מילים בלי שיכנסו לדבריה.  

9 תגובות:

  1. אתה באמת לא מבין למה יגאל עמיר קשור? אז אני אסביר. כי הוא לא היה לבד. היו לו שותפים במעגל הראשון - אחיו ודרור עדני - ובמעגל השני (אריק שוורץ, מיכאל אפשטיין ואוהד סקורניק). כולם היו אנשי ישיבות הסדר. חלקם ידעו על הקשר לרצח רבין, וחלקם היו מודעים רק לתכניות הפיגועים בפלסטינים של האחים עמיר.

    ואלה, כמובן, לא היו המפגעים היחידים שיצאו מישיבות הסדר, רק הידועים שבהם. אתה באמת לא יודע את זה, או שאתה מתמם?

    השבמחק
  2. אבל גורביץ יש עוד עשרות אלפי תלמייד ישיבות הסדר שמה להם וליגאל עמיר???????????

    זו השיטה הטובה ביותר לסתוםפ את הפה כולם יגאל עמיר עכשיו סתמו ת'פה

    השבמחק
  3. אבל אנונימי (כולם פה אנונימיים. טכניקה ידועה של פחדנים, של יורי הולו-פוינט בגב, או מבקרים במחשכים) - אבל אנונימי, יש מעט מאוד מחבלי חמאס. ובכל זאת תקעתם בשופרות והרגתם מאות מילדיהם של הערבים כולם.
    החמאס הוא מקור סכנה, ישיבות ההסדר הן מקור סכנה. לאלה ולאלה צריך לחסום את מקור האש.

    השבמחק
  4. הנה קישור למאמרו של דרור אידר שפורסם שוב אצל יואב יצחק (לאחר הפרסום במקור ראשון)
    http://www.news1.co.il/Archive/003-D-43530-00.html?tag=20-41-23

    השבמחק
  5. ובעניין אמיתי סנדיס המרצה מספיר - נראה שלא הופנם המסר מההערות לפוסט הקודם בעניין. שר הבטחון לא סגר את ישיבת הר ברכה. הוא ביטל את ההסדר עם הישיבה. ההבדל גדול. אם בכל זאת להיצמד לדוגמה שלך, אז לא שר הבטחון צריך לטפל במכללה, אלא שר החינוך. ולא לסגור, אלא לבטל את המימון. ובאמת - כשם שישיבה שקוראת לערעור יסודות הצבא לא צריכה לקבל מימון ממשרד הביטחון (וזה לא קשור לזכות הדיבור. זכות הדיבור כמעט לא מוגבלת. זכות המימון ע"י המדינה דווקא כן) - יתכן שגם מכללה שקוראת לאזרחים שומרי חוק "מחבלים" לא צריכה לקבל מימון ממשרד החינוך. הדוגמה שלך לא דומה ולא נכונה.

    השבמחק
  6. יוחאי אתה לא מבין את הנקודה.. העניין הוא ששר הבטחון נכנס לישיבות ומתחיל להגיד להם מה לחשוב ואם הם לא ישחוב נכון הוא ידאג להטיל סנקציות..

    וזה ממש לא משנה מאיפה בא התקציב העניין הוא שהממשלה החליטה לגרום לבני הישיבות לחשוב נכון... מה שהיא לא עושה למכללות ולאונברסיטאות ובצדק.

    לא צריך לסגור את מכללת ספיר או להפסיק את המימון הממשלתי שמגיע אליה ובצדק אבל אותו דבר הממשלה אסור לה להתערב בתכנים שיש בישיבות כי זה קצת בולשביקי מצידם...

    השבמחק
  7. ל"בולשביק": אף אחד לא אומר לישיבות רגילות מה ללמד. ישיבות הן גוף צבאי - זו כל מהותן, חיילי הסדר שלא על מדים הם חיילים בחופשה - וככאלה הן בהחלט צריכות להיות תחת הפיקוח של צה"ל. לחיילים אין חופש ביטוי.

    השבמחק
  8. תיקון: צ"ל "ישיבות *הסדר* הן גוף צבאי.

    השבמחק
  9. חחח "ישיבות הסדר הם גוף צבאי" טעות בידך לא חיל החינוך מעביר שם שיעורים אלא תורתנו הקדושה... ולומר שלתלמידי ישיבת הסדר אין חופש ביטוי רק מגחיך את כל העניין המטומטם הזה ששר הביטחון פולש ברגל גסה אל תוך ספרי הלימוד של ישיבות.

    אהוד ברק צא בחוץ!

    השבמחק