יום רביעי, 9 בדצמבר 2009

הטעות של הרבנית רבקה שמעון

"האם באמת אתם חושבים שישיבות ההסדר זקוקות לחסדי מדינת ישראל, הצבא והממשלה? הרי ההפך הוא הנכון. המדינה היא שזקוקה לישיבות ההסדר. מי נלחם עבור המדינה בכזו מוטיבציה? לכן, בעת ששרי הממשלה מאיימים איומים ומפנים אצבע מאשימה לעברנו, אנו נצהיר קבל עם ועדה: לא נמכור את העקרונות התורניים שלנו, את נשמתנו, את ארצנו, בעד בצע כסף! אם תסגרו את הברז- לא נשרת בצבא. נעטה עלינו קפוטות שחורות, מגבעות רחבות שוליים, שטריימל וגרטל'ך, ונגדיר את עצמנו כחרדים. או אז, תתחילו לחפש לעצמכם חיילים." - הרבנית רבקה שמעון בכיפה.

הרבנית רבקה שמעון טועה. היא טועה בהבנת המציאות, בהערכת הכוח של ישיבות ההסדר בצבא, היא מהלכת אימים על הצד שכנגד, ויותר מכל, היא טועה טעות הסברתית שדוברים ונציגים מהציונות הדתית נופלים אליה תמיד. האשליה כאילו אנחנו מנהלים את המדינה. ולא היא.

לא חברים יקרים אינני ממלכתי אדוק. הרבנים אלי סדן וד"ר בני לאו הם לא בדיוק כוס התה שלי, כמו שאומר אהוד ברק. אני לא מגנה חיילים שבוחרים בסירוב (חוץ מהקטע של הזמנת עיתונאים בעת טקס סרבני) ומתעצבן כמו וכולם כששטרן ועמידרור נכנסים למתקפת גינויים כלפי כל מי שלא חושב ב-ג.ג שלהם.

אבל הרבנית שמעון טועה. היא מתנשאית במקום שלא צריך. הצבא לא מתקיים על חיילי ישיבות ההסדר. זו עובדה. מחר אני יוצא למילואים (לכל הרוחות!) ורוב פלוגתי תורכב מחיילים חילונים למהדרין שבאים כבכל קריאה למילואים. יש גם כאלה שלא באים חילונים כדתיים. אחד מהם הוא בייניש נחמד שבאופן עיקבי מבריז מהמטרד הלאומי. ואין שום קשר לאידיאולוגיה להברזה שלו אלא אם כן יש אידיאולוגיה במלון כשר למהדרין בתל אביב (שם הוא מרבה להתייצב). ולגבי אותה מוטיבציה ורוח ישראלית שהרבנית שמעון מדברת עליה, יצא לי לפגוש אותה אצל חובשי כיפה ונעדריה. היא לא נחלתנו הבלעדית.

כך תועד אותו בייניש מפלוגתי בזמן המילואים

 אם כבר, יש אחד בגדודי שתמיד מגיע עם מלוא חופן מוטיבציה ורוח קרב, מתנחל מיו"ש, אבל הוא סתם בוגר מכינה ממלכתי, לגביו, אני די בטוח שאם הוא יעלם לפלוגה שלנו אז הוא יחסר לנו מאוד. התרומה של ישיבות ההסדר לחברה הישראלית היא בעיקר תרבותית חברתית (כאן התרומה היא משמעותית ביותר) לא צבאית. מהפכת הישיבות של הציונות הדתית חוללה שינויים מרתקים באילת, קריית שמונה, שדרות, תל אביב ובכל מקום שמלבלבת שם ישיבה. אבל מבחינה צבאית ישיבות ההסדר זה לא כזה שוס. בקיצור, צה"ל לא יתרגש מאיומי ההתחרדות הללו של הרבנית שמעון. החרדים לא משרתים בצבא מאז קום המדינה וההפסד הוא כולו של הציבור החרדי.

כל התפיסה הזאת שצועקת "לא תוכלו בלעדינו!" "נראה אתכם!" "אתם לא שוים בלעדינו!" היא לא נכונה עובדתית, ויותר גרוע, היא מלאה רוח של התנשאות מטופשת. חלאס, מספיק עם הקטע הזה. זה רק אוטם אוזניים ומעצבן לא רק את הצד השני (חילונים, שמאל, צה"ל, תקשורת ומי שלא יהיה) אלא גם אנשים כמוני.  

לעומת ההסברה של הרבנית שמעון, יצא לי לראות בטלוויזיה את דובר ישיבות ההסדר הרב דוד סתיו שדיבר לעניין בלי התנשאות וממילא הוא עבר מסך הרבה יותר טוב, עם טיעונים חזקים שגם אם הם לא מצליחים לשכנע במאה אחוזים, בכל זאת יוצרים איזשהו דו שיח והבנה.

"אל תתנו לגנרלים להתערב בעולם האקדמי". פשוט וצודק

גם העיתונאי הוותיק אורי אליצור, שמעתי אותו בערוץ 7 עם אותו טיעון שהרב סתיו חזר עליו מול המצלמות בשקט נפשי: אנחנו לא רוצים שגנרלים ואדמירלים יתערבו במערכות אזרחיות כמו ישיבות ההסדר. אם סוגרים היום ישיבה בגלל "מחשבות ודיבורים אסורים" מחר יסגרו פקולטות שמגרשות מילואימנקים הבאים לכיתה עם מדים ירוקים. זה טיעון חזק שצריך לחזור עליו שוב ושוב בשקט, בגובה העיניים ובביטחון. התנשאות, פלצנות, עצבנות יתר לא יובילו לשום מקום.

וכאמור אני יוצא לשבוע מילואים (אחרון יא מאמא!)


 

5 תגובות:

  1. "מערכות אזרחיות כמו ישיבות ההסדר"? אולי אני לא מבין משהו, אבל אם זה אזרחי, מה ההסדר? ואם הסדר - מה אזרחי?
    פקולטות (מגונות) שמגרשות מילואימניקים הן לא מוסדות שבהן לתלמידים יש "הסדר" (אלא אם מעמד "סטודנט" במילואים נחשב). שר הביטחון לא מאיים לסגור את הישיבה, אלא לבטל את ההסדר. והוא צודק, כמובן. ישיבת הסדר לא יכולה לקרוא לסרבנות. או סרבנות - או הסדר. בלי הסדר - שתעשה הישיבה מה שהיא רוצה, ובדין תקבל בראש אם ראשיה יקראו לסרבנות. בדיוק כמו הפקולטה.

    השבמחק
  2. ישיבות ההסדר הם פחות מעשרים אחוז מהציבור הדתי. הרוב הולכים למכינות הצבאיות ועושים שלוש שנים ארוכות כמו כולם. (ויותר כי יש הרבה קצינים ביניהם)

    ישיבות ההסדר הם לא "מערכות אזרחיות". יש "הסדר"-עם מי הוא בדיוק ההסדר? עם הקב"ה? לא, עם הצבא. (אותו צבא דרך אגב שגם מתקצב את ישיבות ההסדר)

    סרבנות? אז גם אין הסדר אלא רק ישיבה, זה הכל.

    היא מאיימת שיהיו עוד משתמטים? אז יהיו עוד כמה משתמטים עלובים שיתנו לאחים שלהם לשרת במקומם.

    השבמחק
  3. לאנונימי:
    מבחינת הסטטיסטיקה, רוב הציבור הדת"ל לא הולך למכינות...

    השבמחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  5. הטיעון של אליצור שגוי מתחילתו ועד סופו. אין הקבלה בין ישיבות הסדר והאקדמיה. מסלול ישיבת ההסדר הוא למעשה חלק מהמסלול הצבאי, והלומדים בישיבות ההסדר הם למעשה על תקן חיילים בחופשה ללא תשלום (ראו את החוק בכתובת הבאה: http://www.knesset.gov.il/Laws/Data/law/1862/1862_All.html). למעשה, ללומדים בישיבת הסדר יש אותה מידה של חופש פוליטי או אקדמי שהיתה לי כשהייתי חייל בשירות סדיר.

    לעומת זאת, לימודים באקדמיה הם משהו שאנו עושים כשאנו אזרחים. לאקדמיה יש חופש המוגדר בחוק. אליצור כותב שטויות גמורות כאשר הוא אומר ש-90% מהמרצים באוניברסיטה הם אנטי-ציוניים - מישהו צריך לבסס את השכלתו על קריאת טוקבקים ב-ynet כדי לומר שטויות כאלו. כך או כך, למרצה באוניברסיטה יש חופש אקדמי לחקור, ללמוד וללמד את דעותיו.

    אם ישיבות ההסדר רוצות להמשיך להתקיים, הם חייבות ליישר קו עם החברה הישראלית ולהיכנס לתלם.

    השבמחק