יום שבת, 14 בנובמבר 2009

יפעת ארליך מסבירה לדוס ווטש מה היא באמת עושה ב"מועצת החכמים"


מדי שבוע היא מופיעה בתוכנית "מועצת החכמים". היא נמצאית שם לבד מול 6 עמיתים ותיקים, מדושנים, צעקנים ומנופחים. ארליך, היא העיתונאית הימנית והדתית היחידה בתוכנית האקטואליה כל הפאנל מסביב מגיע מהשמאל והשמאל הקיצוני. זו תוכנית רעשנית, כוחנית (בשבוע שעבר הסביר דן מרגלית לגדי טאוב כי הוא "דפוק בראש") ומטבע הדברים קשה לה להשמיע את דבריה. היחס של שאר אנשי הפאנל הוא רוב זמן מגעיל ומבייש. ארליך מתמודדת מול דב וייסגלס, אלדד יניב, ארי שביט, ד"ר גדי טאוב ודן מרגלית שצורחים אחד על השני ומגחכים על כל מי שחושב מחוץ לג.ג שלהם. דוס ווטש פנה ליפעת ארליך האמיצה ושאל אותה מה היא עושה במועצת החכמים והאם לא כדאי להחרים את התוכנית? זו תשובתה:

כל השאלות ששאלת הן שאלות שאני שואלת את עצמי כל הזמן. ויש בהחלט רגעי משבר שבהם אני אומרת לעצמי. די. עד כאן.

נתחיל עם זה שהתוכנית משודרת בשבת. מאוד לא קל לי עם זה. גם אם מבחינה הלכתית יש תירוצים, זה לא פשוט. כבר לפני שנים הציעו לי להשתתף באופן קבוע בתוכנית של דן שילון בערוץ 2. שאלתי אז את אבא שלי, הרב שמואל קדר והוא ייעץ לי לוותר על העניין, בגלל שהתוכנית שודרה בשבת. ויתרתי. בפעמים הראשונות שהשתתפתי ב"מועצת החכמים" זה שודר במוצ"ש. במשך הזמן השעה נדדה, וכעת התוכנית משודרת בשבת. אבא שלי נפטר לפני שלוש שנים. לא היה לי עם מי להתייעץ. רב אחר שהתייעצתי איתו אמר שלדעתו טוב שאני משתתפת בתוכנית. (לא שאלתי שאלה הלכתית, או ביקשתי פסיקה מפורשת, רק התייעצתי. אני משתדלת להימנע ככל שאפשר מלבקש פסיקה מרב).

ועכשיו הגענו לנקודה השנייה. לא כל-כך פשוט לעזוב בית ביום שישי ולחזור אליו שעתיים לפני שבת עם ראש מפוצץ. מה גם שערוץ 10 משקיעים את כל הכסף שאין להם ב"הישרדות" לא ב"מועצת החכמים". כל חברי הפאנל הנכבדים לא מקבלים שכר תמורת הצעקות שלהם, נכון שיש בצידה של השליחות הזו גם פרסום, כבוד והדר, אבל לא מזומנים מיידים. לאחרים בפנאל לא חסרים מזומנים. לעיתונאית מתחילה כמוני, דווקא כן. אבל מילא.

עכשיו לשאלת האיזון בפאנל. כמעט מידי שבוע אני מעלה את הנושא, מול דן מרגלית ומול העורכים אלי רכלין וריקי שפרינצק. בעיני חוסר האיזון הוא כפול ומכופל: מדובר בפאנל גברי, אשכנזי ושמאלני להחריד. להדיר נשים ומזרחים מהשיח הפוליטי חמור בעיני לא פחות מהשתקת ימניים. אתה שאלת על האיזון הימני ואתמקד כרגע בו. אומנם לדן מרגלית עצמו יש נטייה ימינה והוא מביע אותה מידי פעם, אבל בין חברי הפאנל חוסר האיזון זועק לשמיים. בהתחלה ניסו להסביר לי שדובי וייסגלס הוא ימני...

עם הזמן העורכים החלו להודות שהפאנל לא מאוזן, אבל הם טוענים, ויש מידה של צדק בדבריהם, שהם לא יכולים להעיף מישהו מהפאנל. נאמר לי שכל פעם שמישהו לא יוכל לבוא, יביאו מישהו ימני נוסף, והם אכן משתדלים לעשות זאת מידי פעם, לא תמיד בהצלחה רבה. (הביאו למשל את שמואל זכאי על תקן ימני. כשהוא פתח את הפה וצידד בכל לב בהקפאת הבניה ביו"ש, הבנתי שהוא ימני מהסוג של וייסגלס).

שאלתי את עצמי לא פעם, האם נכון להציב איזה שהוא אולטימאטום ולנסות "להחרים" את התוכנית, כמו שאתה דורש, או אפילו פשוט לעזוב בלי רוח וצלצולים. התשובה שלי כרגע היא לא. בנתונים הקיימים זה לא ישנה דבר, ובאופן כללי אני לא מאמינה בהחרמות. לא נעים לומר, אבל מידי פעם מתגנבת ללבי תקווה שערוץ 10 ייסגר, ואפטר מלבטיי.


-הציור של גדעון-

הסרטון הבא מוקדש לכל נפגעי גדעון לוי באשר הם שם:


7 תגובות:

  1. אחלה טקסט, יפעת. לא ממש מכיר אותך בשוטף, אבל עכשיו מעריך אותך הרבה יותר.
    דודו כ.

    השבמחק
  2. יפעת ארליך צריכה ללכת לעשות ממוגרפיה. קודם כל.
    מחלבות כאלו היום מתייבשות.
    שנית.
    התוקפנות של יפעת כלפי גדעון לוי, העיניים והמבטים מלאות השנאה היוקדת של ארליך רק מדשנות את הכרס של גדעון.
    מקומה לא שם כמו שמקומו של כל מתנחל או חרדי לא צריך להיות באג'נדה בפריים טיים במדינה דמוקרטית.
    לידיעת יפעת 90% מהחברה הישראלית היא דנוקרטית.
    הגיע הזמן להפריד בין דת למדינה.
    את כחרדית שרוצה לכפות על הציבור את האג'נדה הדתית הלאומית שלך זה לא ילך.
    אולי בפעם שעברה עשיתם קומבינה שעברה, אבל הפעם היא לא תעבור.
    להפריד בין דת למדינה.
    הפרדת הדת מהמדינה.
    http://cache0201.mekusharim.co.il/data/Dynamic/174/87229/43614915_files_album.jpg

    השבמחק
  3. ליפעת, האמת היא שהעובדה שאת הרגועה והשלווה ביותר בפאנל משרתת את מטרות הימין. הטענה העיקרית כלפי הימין בזירה הציבורית היא כה הוא אגרסיבי וברוטלי לעומת השמאל המתון והרציונלי. את הופכת את התפקידים בתכנית זו.
    את למעשה הפנים היפות של הימין, תרתי משמע.

    השבמחק
  4. מוסיפה הרבה כבוד לציבור המתנחלים

    השבמחק
  5. Ifaat behaves as Israel does: always crying about how poor and mistreated she is, and how moral, of course

    Still, and even though I disagree with her, I like her

    השבמחק
  6. טוב, אם כל מי שבעד הקפאת הבנייה בשטחים לא ימני, אז גם ביבי לא ימני, וגם בגין, וגם שלושת רבעי מהממשלה שהימין ביקש מאיתנו לבחור בה.
    אז די, הימין בארץ זה הליכוד, ואם הוא תומך בפירוק ההתנחלויות, זה רק בגלל שאין שום ברירה אחרת.

    השבמחק
  7. צפיתי זה עתה בתוכנית של מועצת החכמים לא נשאר לי אלא לבטא הערכה מלאה לדרך שבה את מציגה את דבריך.את נבונה חכמה יותר מכל שותפיך בתוכנית את פשוט מדהימה כל הכבוד !!!!
    ויקטור חן

    השבמחק